Σε συνέχεια της ανακοίνωσης του δημοτικού συμβούλου και Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Παπάγου – Χολαργού, κ. Νικολάου Κουκή, κατά την 11η τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την 17.7.2025 αναφέρουμε τα ακόλουθα :
Ο κ. Κουκής πρότεινε την εγκατάσταση από τον Δήμο μας συστημάτων επιτήρησης – καμερών, σε κεντρικά σημεία της πόλης μας, για την αποτροπή διαρρήξεων, και την ένταξη του έργου στο επιδοτούμενο πρόγραμμα που αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Δήμου ή διαφορετικά την κάλυψη του κόστους που απαιτείται, από άλλες πηγές χρηματοδότησης, κατόπιν εκπόνησης σχετικής μελέτης από τις υπηρεσίες του Δήμου.
Πρότεινε συγκεκριμένα την επιτεταμένη τοποθέτηση καμερών σε 30 περίπου σημεία της πόλης μας και συγκεκριμένα σε όλες τις εισόδους και εξόδους, καθώς και σε κεντρικά σημεία που έχουν μεγάλή προσέλευση κόσμου και κινητικότητα οχημάτων, καθώς η παρουσία τους και μόνο προκαλούν αποτροπή παραβατικών πράξεων, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
Σε απάντηση των παραπάνω ενημερώνουμε τους κατοίκους του Δήμου Παπάγου – Χολαργού, ότι η εγκατάσταση και λειτουργία των συστημάτων επιτήρησης σε δημόσιους χώρους γίνεται μόνο από κρατικές αρχές που είναι αρμόδιες για την πρόληψη, διερεύνηση, ανίχνευση ή δίωξη των εγκλημάτων ή την εκτέλεση των ποινικών κυρώσεων, περιλαμβανομένων της προστασίας από απειλές κατά της δημόσιας ασφάλειας και της αποτροπής τους, και συγκεκριμένα μόνο από την Ελληνική Αστυνομία, το Πυροσβεστικό Σώμα και το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή και όχι από τους Δήμους.
Η εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων επιτήρησης γίνεται με πολύ αυστηρές προϋποθέσεις και συγκεκριμένα :
- Μόνο όταν υπάρχουν αποχρώσεις ενδείξεις ότι τελούνται ή υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τέλεσης αξιόποινων πράξεων στον συγκεκριμένο χώρο.
- Μόνο εφόσον κριθεί ότι μέτρο της κάμερας είναι κατάλληλο, αναγκαίο και ανάλογο προς τον σκοπό, ενώ δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση αν μπορούν να ληφθούν λιγότερο επεμβατικά μέτρα.
- Μόνο εφόσον η κάλυψη από τις κάμερες περιορίζεται στα κρίσιμα σημεία όπου εντοπίζεται ο κίνδυνος και δεν επιτρέπεται γενικευμένη παρακολούθηση, όπως προτείνει ο κ. Κουκής,
- Το οπτικό πεδίο των καμερών δεν πρέπει να περιλαμβάνει ιδιωτικούς χώρους, όπως οικίες, παράθυρα κατοικιών ή αυλές.
- Το σύστημα πρέπει να λειτουργεί μόνο για το αναγκαίο χρονικό διάστημα.
Η πρόταση του κ. Κουκή για να εγκαταστήσει ο Δήμος μας κάμερες, «σε κεντρικά σημεία που έχουν μεγάλή προσέλευση κόσμου και κινητικότητα οχημάτων» πέρα από το γεγονός ότι δεν είναι νόμιμη, καθώς η αρμοδιότητα ανήκει στις κρατικές αρχές που είναι αρμόδιες για την πρόληψη, διερεύνηση, ανίχνευση και δίωξη εγκλημάτων, προσβάλλει και την προβλεπόμενη αρχή της αναλογικότητας και τη διασφάλιση του θεμελιώδους δικαιώματος της προστασίας των προσωπικών δεδομένων του ατόμου και της ιδιωτικής ζωής.
Επιπρόσθετα σημειώνουμε ότι λόγω και των παραπάνω η εγκατάσταση καμερών δεν ήταν καν επιλέξιμη δαπάνη στο χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ πρόγραμμα του Ψηφιακού Μετασχηματισμού των ΟΤΑ, το οποίο και έδινε τη δυνατότητα επιχορήγησης 38 συγκεκριμένων δράσεων χωρίς ανάμεσά τους να συγκαταλέγεται η τοποθέτηση καμερών.
Επισημαίνουμε βέβαια, ότι η πρόταση του Ψηφιακού Μετασχηματισμού υποβλήθηκε τον Μάρτιο του 2023 από τον Δήμο μας και αυτή τη στιγμή το έργο έχει προκηρυχθεί και βρισκόμαστε στη φάση της αξιολόγησης των προσφορών που υποβλήθηκαν. Άρα η πρόταση να εγκαταστήσουμε κάμερες μέσω του προγράμματος του Ψηφιακού Μετασχηματισμού κρίνεται τελείως ανεδαφική.
Επιπλέον, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η υποβολή προτάσεων και η άσκηση πολιτικής για θέματα που άπτονται της ασφάλειας, της προστασίας της ζωής και της περιουσίας των κατοίκων, δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με πρόχειρες και ατεκμηρίωτες ανακοινώσεις. Τέτοιου είδους θέματα δεν αντιμετωπίζονται με επικοινωνιακούς όρους, με στόχο την προβολή και μόνο.
Ο κ. Κουκής όλα αυτά τα χρόνια που είναι δημοτικός σύμβουλος και κατέχει θέσεις ευθύνης στη διοίκηση του Δήμου μας, ουδέποτε διατύπωσε τέτοιου είδους πρόταση στην εκπόνηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος, του Δήμου μας – υπήρξε μέλος της σχετικής ομάδας εργασίας – , ούτε όμως και ως μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής, όταν ο Δήμαρχος επί παραδείγματι τον Ιούνιο του 2020, κάλεσε τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής, να υποβάλλουν τις προτάσεις τους, στο πλαίσιο υποβολής συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, στο πρόγραμμα «Α. Τρίτσης».
Ο Δήμος μας ενέταξε στον επιχειρησιακό του σχεδιασμό το πρόγραμμα «Ασφαλής Γειτονιά», το οποίο και λειτούργησε με περιπολίες κατά τις ώρες 22.00 – 06.00, στο οδικό δίκτυο του Δήμου μας, από το 2015 έως και το 2022 με τον κύριο Κουκή να συναινεί σε αυτή τη δράση του Δήμου Παπάγου – Χολαργού χωρίς ποτέ να εκφράσει κάποια αντίθετη άποψη ή να συνεισφέρει με κάποια επιπλέον πρόταση.
Δυστυχώς η τελευταία διαγωνιστική διαδικασία για τη συνέχιση του εν λόγω προγράμματος δεν κατέληξε σε ανάδοχο, λόγω αλλεπάλληλων δικαστικών διενέξεων μεταξύ των προσφερόντων και σήμερα το πρόγραμμα «Ασφαλής Γειτονιά» επανέρχεται βάσει και της σχετικής αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του Δήμου που ψηφίστηκε πρόσφατα.
Τονίζουμε βέβαια, ότι η εν λόγω δράση όταν υλοποιήθηκε από τον Δήμο μας προκάλεσε την κριτική των παρατάξεων της αντιπολίτευσης για δήθεν σπατάλη δημοσίων πόρων και αναποτελεσματικότητα.
Πρέπει όλοι να γνωρίζουμε ότι το πρόγραμμα «Ασφαλής Γειτονιά» υλοποιείται βάσει της κείμενης νομοθεσίας και των αρμοδιοτήτων που έχει ο Δήμος, και συνδέεται με τη λειτουργία συστημάτων επιτήρησης που λειτουργούν σε κτίρια και δημόσιους χώρους (παιδικές χαρές) του Δήμου μας, μετά από σχετική άδεια από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Ο Δήμος σε καμία περίπτωση δεν έχει την αρμοδιότητα επέμβασης για την αποτροπή εγκληματικών ενεργειών σε δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τo έργο της Ελληνικής Αστυνομίας.