Όπως ειπώθηκε από τον δημοτικό σύμβουλό η παρεμβάσεις το επόμενο διάστημα θα είναι εμπεριστατωμένες ,διεκδικητικές ,μαζικές συζητήσεις με τους δημότες , και τους φορείς του Δήμου, παίρνοντας πρωτοβουλίες σε όλες της διεργασίες για έναν άλλο πρόσωπο του δήμου απέναντι στους δημότες.
Η αντιπολίτευση για τη δημοτική παράταξη “ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΠΑΠΑΓΟΥ- ΧΟΛΑΡΓΟΥ” δεν είχε, δεν έχει και δεν θα έχει μηδενιστικό χαρακτήρα. Στο πλαίσιο των προεκλογικών τους δεσμεύσεων και του ιδεολογικού τους φορτίου, δεσμεύονται για θετική αντιπολίτευση με εφικτές, τεκμηριωμένες και άρτια κοστολογημένες προτάσεις , για βαθιές τομές και έργα πνοής στον Δήμο, με απώτερο στόχο τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και την βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών, με το βλέμμα στραμμένο όχι σε ένα απροσδιόριστο μέλλον αλλά στο παρόν και στις καλές πρακτικές άλλων δήμων της Ελλάδας και του κόσμου, οι οποίοι με μεράκι , αγάπη για τον τόπο τους , τεχνογνωσία και πολιτική βούληση προχωρούν, συνδιαμορφώνουν με καινοτομία κοινότητες δυναμικά δημοκρατικές και αλληλέγγυες.
Σήμερα παρουσιάζουνε ειδική μελέτη βιώσιμης κινητικότητας , όπως αυτή τέθηκε υπόψιν του Δημοτικού Συμβουλίου στη χθεσινή ειδική συνεδρίαση Λογοδοσίας, για τον Δήμο Παπάγου- Χολαργού, με προτεινόμενες σημειακές παρεμβάσεις , απόλυτα εφικτές και κοστολογημένες, τις οποίες η Διοίκηση του Δήμου δεν είχε την επάρκεια να εμπνευστεί και να εφαρμόσει στα δέκα χρόνια θητείας της. Γιατί και ιδεολογικά, για εμάς ο δρόμος δεν είναι μόνον ένας διάδρομος αλλά είναι -κυρίως- προορισμός.

Μελέτη: Δίκτυο Πεζοδρόμων, Woonerfs & Δημοτική
Μικροσυγκοινωνία στον Δήμο Παπάγου–Χολαργού
Εισαγωγή
Ο Δήμος Παπάγου–Χολαργού αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις που
συνδέονται με την έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδίου βιώσιμης κινητικότητας.
Η ανεπάρκεια πεζοδρόμων, η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η αυξημένη
εξάρτηση από Ι.Χ. δημιουργούν συνθήκες επικινδυνότητας για τους κατοίκους,
συμβάλλουν στην αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων και στην υποβάθμιση της
ποιότητας ζωής. Επιπλέον, η αδυναμία δημιουργίας ζωντανών κοινοχρήστων
χώρων και η περιορισμένη δημόσια συγκοινωνία έχουν αρνητική επίπτωση
στην τοπική οικονομία, καθώς πολλά καταστήματα κλείνουν και οι πολίτες
στρέφονται σε μεγάλα εμπορικά κέντρα.
Διεθνείς Καλές Πρακτικές
Σε διεθνές επίπεδο, οι πόλεις έχουν εφαρμόσει πεζοδρομήσεις, woonerfs και
Low Traffic Neighbourhoods (LTNs) με αξιοσημείωτα αποτελέσματα. Στη
Βαρκελώνη, η εφαρμογή των Superblocks οδήγησε σε μείωση της
κυκλοφοριακής συμφόρησης κατά 40%, βελτίωση της ποιότητας του αέρα και
ενίσχυση της κοινωνικής δραστηριότητας. Στο Λονδίνο, τα LTNs μείωσαν τα
τροχαία ατυχήματα κατά 35% και αύξησαν την πεζή πρόσβαση στις γειτονιές.
Στη Νέα Υόρκη, η πολιτική των Complete Streets οδήγησε σε αύξηση των
τοπικών εσόδων καταστημάτων έως και 172%. Στο Παρίσι, οι πεζοδρομήσεις
στις όχθες του Σηκουάνα αύξησαν την επισκεψιμότητα κατά 40% και
συνέβαλαν στη βελτίωση της τοπικής αγοράς.
Συγκεκριμένες Προτάσεις
1. Περικλέους (Χολαργός): Υβριδική πεζοδρόμηση με δημιουργία woonerf,
ενσωμάτωση πρασίνου και καθιστικών, ώστε να ενισχυθεί η κοινωνική ζωή και
η εμπορική δραστηριότητα. 2. Ευριπίδου: Πιλοτικός πεζόδρομος με ρύθμιση
ήπιας κυκλοφορίας, προσωρινή διαμόρφωση με στοιχεία ασφαλείας και στάδια
αξιολόγησης αποτελεσματικότητας. 3. Σχολικές ζώνες Παπάγου: Woonerfs με
όριο ταχύτητας 15–20 km/h, υπερυψωμένες διαβάσεις, σηματοδότηση για
ασφάλεια παιδιών. 4. LTN Παπάγου: Περιορισμός διαμπερών οχημάτων,
διαμόρφωση πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων, ενίσχυση της κοινωνικής
συνοχής και της προσβασιμότητας. 5. Διαδρομές Μετρό–Πλατείες–Αγορές:
Δημιουργία πράσινων διαδρόμων με καθιστικά, φωτισμό, ποδηλατοδρόμους
και χώρο για υπαίθριες δραστηριότητες.
Δημοτική Μικροσυγκοινωνία
Η εφαρμογή ενός δικτύου mini–bus ηλεκτρικών οχημάτων με κυκλικές
διαδρομές συνδέοντας σταθμούς Μετρό, πλατείες, σχολεία και αγορές, με
συχνότητα 10–12 λεπτών, μπορεί να μειώσει τη χρήση Ι.Χ., να περιορίσει τη
ρύπανση και να αυξήσει την προσβασιμότητα των κατοίκων. Η προτεινόμενη
διαδρομή θα εξυπηρετεί τους κατοίκους με πρακτικό τρόπο, ενισχύοντας τη
βιώσιμη κινητικότητα και την κοινωνική συνοχή.
Οικονομοτεχνική Ανάλυση
Το κόστος των παρεμβάσεων υπολογίζεται ως εξής: Πεζοδρόμηση: 600–1.200
€/m2, Woonerf: 1.000–1.500 €/μ., Υπερυψωμένη διάβαση: 25–60 χιλ. €,
Mini–bus: 300–450 χιλ. €/όχημα. Το πιλοτικό πακέτο για το πρώτο έτος
ανέρχεται σε 2,2–3,1 εκ. €, ενώ η πλήρης εφαρμογή 3ετίας σε 7–10 εκ. €.
Πηγές χρηματοδότησης: ΠΕΠ Αττικής 2021–2027, ΕΤΠΑ/ERDF, Πράσινο
Ταμείο, Πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης, ΕΤΕπ/ELENA.
Οφέλη για την Τοπική Κοινωνία
Οι πεζοδρομήσεις και τα woonerfs ενισχύουν την τοπική οικονομία, αυξάνουν
τον τζίρο των καταστημάτων (+30–172%) και την αξία ακινήτων έως +20%.
Επιπλέον, μειώνουν την εξάρτηση από μεγάλα εμπορικά κέντρα, ενισχύουν τη
συνοχή των κοινοτήτων και περιορίζουν τη συσσώρευση πλούτου σε λίγους. Η
αύξηση των δημόσιων χώρων για πεζούς και ποδηλάτες βελτιώνει την
ποιότητα ζωής, μειώνει τα τροχαία ατυχήματα και συμβάλλει στη μείωση
εκπομπών CO2.
Συμπέρασμα
Ο Δήμος Παπάγου–Χολαργού οφείλει να υιοθετήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο
βιώσιμης κινητικότητας που συνδυάζει πεζοδρομήσεις, woonerfs και
βελτιωμένη δημοτική συγκοινωνία. Η απουσία τέτοιου σχεδίου για δέκα χρόνια
αποτελεί καθήλωση σε μικρές παρεμβάσεις χωρίς όραμα. Η προτεινόμενη
στρατηγική στοχεύει στην ασφάλεια των κατοίκων, στη βελτίωση της
ποιότητας ζωής, στην ενίσχυση της τοπικής αγοράς και στη μείωση των
περιβαλλοντικών επιπτώσεων.